SPEDYTOR:
Spedytor zobowiązuje się wobec zleceniodawcy do zapewnienia w jego imieniu i na jego koszt transportu towarów z określonej lokalizacji do innej lokalizacji, zaś zleceniodawca zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia spedytorowi za realizację transportu.
DOŁADOWANIE:
to czynność dokładania towaru na pojazd, który transportuje już jakiś towar. Klient w takim przypadku nie chce płacić za transport całego pojazdu, tylko jego części.
METR ŁADUNKOWY (LDM), PRZESTRZEŃ ŁADUNKOWA:
ilość metrów, który zajmują załadowane elementy w pojeździe przy standardowej szerokości pojazdu 2,40 m. Jeżeli szerokość pojazdu jest mniejsza niż 2,40 m, zawsze niezbędne jest podanie dokładnej ilości oraz wymiarów do załadowania. Dzieje się tak w szczególności w przypadku pojazdów typu avia, ponieważ jako starsze pojazdy mają szerokość 2,20 m lub 2,35 m.
Palety:
Drewniane platformy przeznaczone do przenoszenia lub przechowywania towarów. Najczęściej korzystamy z 3 typów palet:
1. europaleta EWP (1,20 X 0,80)
2. paleta przemysłowa (1,20 x 1,00)
3. IBCS (1,20 x 1,20)
ADR:
Skrót dla towarów niebezpiecznych. Jeśli przewożony towar jest niebezpieczny, jak na przykład materiał wybuchowy, łatwopalny, jest to towar, który podlega dyrektywie ADR, która jest taka sama na terenie całej Europy. O fakcie, czy towary podlegają dyrektywie ADR lub nie decyduje ekspedytor, zaś my musimy mieć określoną taką informację w zamówieniu, jakiego rodzaju ADR będziemy przewozić. Zadaniem przedsiębiorcy jest podanie takiej informacji przewoźnikowi. Przewoźnik, który ma wyszkolonych kierowców i specjalnie dostosowany pojazd, razem z obowiązkowym wyposażeniem do transportu towarów niebezpiecznych, potrafi według klas ADR określić, jaki towar niebezpieczny będzie przewozić. ADR jest podzielony na 9 podstawowych klas.
PONADGABARYTOWY TRANSPORT:
to transport towarów, którego co najmniej jeden wymiar przekracza:
13,6 m długości; 2,45 m szerokości; 3 m wysokości; o wadze ponad 25 t.